Opieka medyczna

W razie bezpośredniego zagrożenia życia zadzwoń na jeden z dwóch numerów ratunkowych: 999 lub 112.

W razie stanu nagłego zagrożenia zdrowia lub życia każda osoba niezależnie od tego, czy jest ubezpieczona, czy nie – ma prawo do natychmiastowej pomocy medycznej. Nie zawsze jest to jednak pomoc bezpłatna.  

Z bezpłatnej opieki zdrowotnej mogą korzystać:

  • osoby ubezpieczone obowiązkowo lub dobrowolnie, członkowie ich rodzin, zgłoszeni do ubezpieczenia
  • osoby, ubezpieczone w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), przebywające na terenie Polski
  • posiadacze Karty Polaka – w zakresie korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej w stanach nagłych.

Pacjenci w sytuacji stanu nagłego zagrożenia zdrowia lub życia mogą się zgłosić na SOR – Szpitalny Oddział Ratunkowy. Stan nagły polega na nagłym pogorszeniu zdrowia, które może skutkować poważnym uszkodzeniem funkcji organizmu lub utratą życia, np. nagły silny ból brzucha, uraz, silne krwawienie. Wykaz szpitalnych oddziałów ratunkowych dostępny na stronie Dolnośląskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ www.nfz-wroclaw.pl.

Osoby ubezpieczone lub uprawnione do świadczeń składają deklarację wyboru lekarza POZ (Podstawowej Opieki Zdrowotnej), pielęgniarki i położnej w formie papierowej w przychodni lub elektronicznie za pomocą Internetowego Konta Pacjenta. Dwa razy w roku kalendarzowym można bezpłatnie i bez podawania przyczyny zmienić lekarza.

W nocy, w weekendy i święta, czyli poza godzinami pracy Podstawowej Opieki Zdrowotnej, otrzymasz profesjonalną pomoc medyczną przez telefon. Bezpłatny ogólnopolski numer Teleplatformy Pierwszego Kontaktu 800 137 200 dostępny w soboty, niedziele, dni ustawowo wolne od pracy i od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00 do 8:00. Infolinia obsługiwana w języku polskim, angielskim i ukraińskim.

Na stronie pacjent.gov.pl można założyć Internetowe Konto Pacjenta za pomocą Profilu Zaufanego. Konto daje możliwość otrzymania e-recepty, e-skierowania, dostęp do danych medycznych itd.

Telefoniczna Informacja Pacjenta czynna całą dobę. Dzwoniąc pod bezpłatny numer 800 190 590, dowiesz się, gdzie najszybciej znajdziesz pomoc medyczną, o prawach, które przysługują osobie ubezpieczonej, jak zgłosić naruszenie praw pacjenta.

W razie wątpliwości lub pytań związanych z potwierdzeniem prawa do świadczeń w systemie eWUŚ można zadzwonić do Dolnośląskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ: 71 79 79 199.